Har kristne sviktet det palestinske folk?

Vi kristnes favorisering av israelerne opptar meg…

Vi forsvarer  det som regel med at alle andre angriper Israel overdrevent mye når Israel utøver sin rett til å forsvare seg… Vi nærmest hevder at det er en “demonisk” tendens i samfunnet til å hate Israel og urettmessig legge alt ansvar på dem.

Så det er veldig befriende å lese videre i Aril Edvardsens bøker om emnet, og finne et mye mer balansert syn enn det vi får på bedehuset og i kristne blogger…

Her kommer noen flere sitater:

HAR DU SVIKTET DET PALESTINSKE FOLK?

Palestinerne – som i dag, slik samaritanene på de første apostlers tid, bor i sine områder i løfteslandet, hadde for 40 år siden ca. 30% nominelle kristne. I dag har de under 2% nominelle kristne.

Dette har skjedd fordi verdens evangeliske kristne har forsømt og sviktet palestinerne, og glemt å lære av Jesu omsorg for samaritanene.

Begge disse folkeslag som flyttet inn i områder av løfteslandet, tilhører den gruppen som Bibelen, fra et jødisk synspunkt omtaler som “de fremmede i landet” – dvs. ikke-jøder.

Dersom du foretar en undersøkelse i våre menigheter ved håndsopprekning og spør: “Hvor mange er det som ber for Israel og jødene?” – da vil praktisk talt alle løfte sine hender og svare ja.

Dette er både rett og bibelsk. Alle kristne bør være Israelsvenner, ogs støtte jødene både i deres rettigheter til en selvstendig stat og ved å gi dem frelsens evangelium. Derfor gleder jeg meg over alle som viser sin kjærlighet til Israel og jødene.

Men spør du i de samme menigheter om hvem som ber for araberne, og spesielt palestinerne, har det til nå vært ytterst få hender som har blitt løftet for å bekrefte det.

Hvorfor? Jo, fordi vi har i vårt vennskap og kjærlighet til Israel, blitt fylt med antipati til palestinere og arabere forde de framstår som jødenes fiender, akkurat som samaritanene.

“Jesus & Israelere, Palestinere, Samaritanere og oss andre syndere”, 1999, s.66-67

EN AV ISRAELS STORE SYNDER SOM FØRTE TIL ADSPREDELSEN

Blant Israelsfolkets mange synder, som gjorde at de mistet sitt land og ble bortdrevet til alle folkeslag, var også at de undertrykte de fremmede som bodde i landet.

Profeten Esekiel påpekte og advarte mot nettopp dette:

“Se Israels ledere, hver mann har brukt sin arm til å utøse blod i deg. I deg har de vanæret far og mor. I din midte har de fart hardt frem mot den fremmede. Jeg skal spre deg blant folkeslagene, strø deg ut blant landene, og gjøre slutt på urenheten. Du skal gjøre deg selv vanhellig gor øynene på folkeslagene. Da skal du kjenne at jeg er Herren” (Esek. 22.6-7)

“Jesus & Israelere, Palestinere, Samaritanere og oss andre syndere”, 1999, s.70

Gud hadde selv befalt Israel før Josva inntok landet: “Hvis en fremme bor sammen med dere i landet, da skal dere ikke undertrykke ham. Den fremmede skal regnes som en innfødt, og du skal elske ham som deg selv. For dere var selv fremmede i landet Egypt. Jeg er Herren deres Gud.” (3. Mos. 19:33-34)

“Jesus & Israelere, Palestinere, Samaritanere og oss andre syndere”, 1999, s.71

Anbefaler alle å lese Aril Edvardsens bøker om Israel og Midtøsten.

Mulig jeg kommer med flere sitat etterhvert som jeg koser meg med å lese videre. :)

ab 1 2 3 4 5 6 7 db 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 vg 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 p 1 2 3 4 5 6 7 svd 1 2 3 4 5 6 7 dn 1 2 3 d 1 it AB1 DN1 SvD1 VG12 Dbl123 Pol123 it

Linker til kommentar #26,5:

http://www.tbve.no/nyheter/hovedsiden/verden-trenger-brobyggere-ikke-uvitenhet-og-intoleranse.html?tx_ttnews[pointer]=37&cHash=2dcc777e1e

http://www.tbve.no/nyheter/hovedsiden/saa-sudan-strekke-sine-hender-mot-gud.html?tx_ttnews%5Bpointer%5D=50&cHash=2948388112

http://www.tbve.no/nyheter/hovedsiden/senegals-muslimske-presse-kalte-aril-edvardsen-en-viktig-brobygger.html?tx_ttnews[pointer]=27&cHash=d4c8da516f

http://www.vgb.no/35233/perma/398125

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Lagret under: on 29. desember, 2008 at 10:54 pm Kommentarer (48)

Tilbakesporings-URL http://juergen.vgb.no/2008/12/29/har-kristne-sviktet-det-palestinske-folk/trackback/

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

48 kommentarer

  1. On 29. desember, 2008 at 11:48 pm BurnieBerit Sier:

    Tror det går veldig fram og tilbake i bibelen, for senere i mosebøkene (den 5.) kan man lese beskrivelse hvordan de skal fordrive de som allerede bor i det landet Gud har gitt dem.

    Befriende å lese noe som er nøytralt…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. On 30. desember, 2008 at 12:02 am JuergenHatMaker Sier:

    Yes, det er helt tydelig i Bibelen at noen folkeslag skulle fordrives, men dette gjaldt tydeligvis ikke alle.

    Nytt sitat:

    Helt fra Josva inntok landet, har det bodd fremmede folk i Israels land som har hatt avtaler med Israelsfolket om selvstyre (autonome) områder. Gibeonittene gjorde fredsavtale med Josva og Israel. Bibelen sier: “Byene deres var Gibeon, Kefira, Beerot og Kirjat Jearim… De som bodde i Gebeon hadde sluttet fred (gjort fredsavtale) med Israel og bodde midt iblandt dem.” (Josva 9:17 og 10:1)

    Dette skjedde da Israel inntok løfteslandet den første gang. Derfor er det ikke “ubibels” at israelerne av i dag gjør avtaler med palestinerne om slike selvstyrte områder.

    “Jesus & Israelere, Palestinere, Samaritanere og oss andre syndere”, 1999, s.71-72

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. On 30. desember, 2008 at 12:03 am Olbap Sier:

    Undras om du kommer att låta så när muslimerna tar över Norge med. De älskar inte direkt er ateister/socialister/kommuni ster/queerfolk/feminister/et c…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. On 30. desember, 2008 at 12:06 am JuergenHatMaker Sier:

    “Norge med”? Har de tatt Sverige allerede?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. On 30. desember, 2008 at 12:08 am SissyFoss Sier:

    De kristne kan nok ikke skjæres over en kam.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. On 30. desember, 2008 at 12:09 am JuergenHatMaker Sier:

    Det samme gjelder muslimer og jøder og ateister… Heldigvis

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. On 30. desember, 2008 at 1:30 am Naomi Sier:

    Virker mer logisk at de kristne skal støtte jødene/israel enn palestinerne, kristendommen kommer fra jødedommen, lenge før det het islam. Uten oss hadde det vel ikke hette noe islam eller kristendommen? Men dette ble kanskje et litt annet tema? Hvertfall ikke noe å begynne krangle over :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. On 30. desember, 2008 at 11:01 am JuergenHatMaker Sier:

    Poenget er vel at man ikke skal støtte urett, samme hvem som gjør det..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. On 30. desember, 2008 at 11:14 am Maroc Sier:

    du har kun skrevet to innlegg, men denne bloggen ser ut til å bli en av mine favoritter.. ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. On 30. desember, 2008 at 11:16 am JuergenHatMaker Sier:

    Wow :) Takk for det

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. On 30. desember, 2008 at 11:31 am Rød Stemme Sier:

    Jeg er kristen. men jeg støtter palestinerne og IKKE israelerne

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. On 30. desember, 2008 at 12:51 pm Olav Sier:

    Muslimene kjemper for å få slettet Israel.Det er deres kampsak nr1.

    At evangeliske kristne har sviktet Palestinerene kan være mulig.

    Jeg vil ikke skrive noe langt innlegg , men bibelen taler så klart om Israel og det jødiske folk. Det står bla.annet at i di siste dager vil han samle dem,det har skjedd i mange år nå at di kommer hjem til Israel.Jeg tror Jøder og palestinere kunne levd fredelig sammen,men Palestinerene blir presset av araberverden.Be for begge parter,men det er ikke til å komme forbi at jødene er et spesielt utvalgt folk.I denne striden har di retten på sin side.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. On 30. desember, 2008 at 1:27 pm JuergenHatMaker Sier:

    Det blir feil å si at alle muslimer kjemper for å få slettet Israel.

    Og Gud gir ALDRI Israel retten til å begå urett. Det Gamle Testamentet er helt klart på det området.

    Jødene får ikke tildelt andre moralske kjøreregler enn andre folkeslag bare fordi de er spesielt utvalgt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. On 30. desember, 2008 at 2:26 pm ketil Haarstad Sier:

    Den norske debatten om midøsten er bortkastet, ignorant og full av sympatier og anitpatier og totalt uten kunnskap og realitetssans. Araberne ved kong Ibn Saud etter forhandlinger bla. med Lawrence of Arabia gikk med på Belfour-avtalen om en innvandring av jøder til Midtøsten. Siden ble staten Israel etablert, og araberne våkned med en blodlyst som bare overgås med deres mindreverdighet og feighet. Har Hamas hørt om bomberom, en oppfinnelse som med suksess ble brukt i London 1940 og fremover. Selvfølgeilg, men de velger å ofre sine lam…. Denne konflikten ser ut til kun å styres ved at Israel gjør det av med sine fiender

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. On 30. desember, 2008 at 2:40 pm Vakna Sier:

    #8…Jeg er helt enig med deg faktisk.

    Til Jørgen:

    Vi ber for alle i Midt-Østen, hva enten de er muslimer eller jøder. Men vi skal som kristne velsigne Israel.

    Vi ber for alle!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. On 30. desember, 2008 at 2:52 pm JuergenHatMaker Sier:

    Helt enig.

    Men å velsigne Israel ifølge Bibelen er også å forkynne dem evangeliet til omvendelse.

    Dette er basisen i kristen velsignelse, nemlig frelsesbudskapet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  17. On 30. desember, 2008 at 2:59 pm Vakna Sier:

    Jørgen.

    Det er sant. Jeg tror det skjer ting på området. Ikke enkelt å forkynne et budskap man kan bli slaktet for.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  18. On 30. desember, 2008 at 3:00 pm Pasifist Sier:

    Jeg må nesten kommentere disse mennskene som sier at “vi ber for alle, men litt mer for jødene”.

    Minnet meg litt om ei linje fra Orwells Animal Farm, der grisene sier:

    “Alle dyr er likeverdige, men noen dyr er mer likeverdige enn andre”.

    WTF??

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  19. On 30. desember, 2008 at 3:04 pm Vakna Sier:

    Jødene slakter ikke folk, men islamister gjør. Har du vært i Israel under feks Løvhyttefesten. Jeg har ikke enda, men jeg vet at Gud gjør store ting gjennom det at så mange reiser og støtter dem.

    Mange jøder blir messianske, og det vil nok øke på:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  20. On 30. desember, 2008 at 3:04 pm JuergenHatMaker Sier:

    Enig. Men alt for lenge har kristne sagt at Gud skal frelse jødene til slutt, så vi trenger ikke (skal ikke) forkynne evangeliet til dem. Vi skal bare “velsigne dem”.

    (ser du selvmotsigelsen)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  21. On 30. desember, 2008 at 3:07 pm JuergenHatMaker Sier:

    Definisjonen av slakting kan nok diskuteres. Personlig har jeg problemer med å ikke se på det som skjer som slakting av palestinske barn…

    Men har du forkynt evangeliet i Israel og blitt overfalt av ortodokse jøder som har brølt forbannelser opp i ansiktet ditt pga navnet Jesus? Det skjer i dagens Israel

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  22. On 30. desember, 2008 at 3:07 pm JuergenHatMaker Sier:

    Veldig bra poeng

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  23. On 30. desember, 2008 at 3:08 pm Vakna Sier:

    Nei, skal ikke være enkelt, men hva med de som tar imot? Noen forkynner til dem.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  24. On 30. desember, 2008 at 3:13 pm JuergenHatMaker Sier:

    Nettopp, det er forkynnelsen som gjør at de tar imot. Mange messianske jøder har sagt at de er sjokkert over Vestens kristne som støtter ortodokse jøder, og glatter over evangeliet eller utelater det totalt for å tekkes jødene.

    I stedet for å støtte de messianske jødene som er under sterkt press av de ortodokse.

    Tjommis-velsignelsen har IKKE æren for at det har oppstått messianske menigheter i Israel. Faktisk har denne “velsignelsen” STYRKET de ortodokses kamp mot messianske jøders rett til å dyrke sin tro…

    Men forhåpentligvis er dette i ferd med å endre seg…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  25. On 30. desember, 2008 at 3:20 pm Trønder-Bente Sier:

    Tusen takk til deg for å minne meg på at objektive, fornuftige og humane kristne også fins. De er dessverre så lite synlige i debatter.

    Selv er jeg ateist. Men jeg er glad i mennesker som snakker som deg.

    Setter deg på favoritt-lista med forbehold. He, he. . . . viser det seg at du er ulv i fåreklær så er det jo bare å fjerne deg igjen.

    Ha et riktig Godt Nytt År.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  26. On 30. desember, 2008 at 3:27 pm JuergenHatMaker Sier:

    Hehe, tusen takk for det :)

    Kan ikke love at du vil være like glad i alt jeg skriver, men setter alltid pris på gode motargumenter.

    Godt nytt år til deg også.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  27. On 30. desember, 2008 at 3:28 pm T J Sier:

    Takk for en fin blogg!Du blir nog ikke populær blandt Israelvennene,ei heller hos rasister som nå gjør felles sak hvor blodtørstighet og hat nærmest gjør dem selvlysende.Det er synd for de dem synes å glemme er at når de tar til orde for å utrydde andre pga hudfarge eller religion så havner de i samme grav som nasistene hvis stygge ansikt nettopp er bygget på raseteorier.Når enkelte beskriver Arabere som blodhungrige og feige lurer jeg på hvilket standpunkt de ville ha tatt i 1940 når Terboven fortalte at Normenn tilhørte den rene Germanske rase, dessuten hvor mange Arabere kjenner dem slik at bedømmelsen kan taes på et korrekt grunnlag isteden for basert på no dem har lest på nassesider.Har dere sett filmen rottene produsert av propagandamaskineriet til Hitler,bare bytt ordet Araber mmed Jøde det er det samme språket.T J

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  28. On 30. desember, 2008 at 3:30 pm Vakna Sier:

    Vi er nok enige der du og jeg, Jørgen.

    Ha en velsignet dag:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  29. On 30. desember, 2008 at 3:39 pm JuergenHatMaker Sier:

    Takk for kommentaren.

    Er ikke så farlig om jeg blir upopulær. Men jeg tror faktisk at mange kristne Israelsvenner lengter for å få åpnet øynene sine. De har et oppriktig ønske om å gjøre Guds vilje, og elske Israel, men mange respekterte predikanter har selv gått i fellen å misforstå hva det vil si å velsigne Israel.

    De tror det betyr å støtte Israel i alt, og aldri kritisere (fordømme dem) for da vil Gud forbanne dem og Norge. Og denne misforståelsen sprer de til sine menigheter. Og hvem tør protestere når mektige, respekterte predikanter forkynner dette?

    Men å velsigne Israel er å overbevise dem om synd, det er å forkynne evangeliet til omvendelse, det er å få dem til å forstå at Gud aldri tillot dem å gjøre urett, selv ikke med Bibelen i hånd.

    Og araberne er også Abrahams ætt, og de har også sine løfter fra Gud, og de trenger også vår velsignelse (les: evangeliet og forbønn)

    Jeg tror Israelsvennene er frustrerte, og de trenger bare å få øynene opp. Man kan elske Israel uten å støtte dem i deres urett, men kritisere dem slik profetene sendt av Gud kritiserte dem.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  30. On 30. desember, 2008 at 3:40 pm JuergenHatMaker Sier:

    Godt å høre :)

    Blessings :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  31. On 30. desember, 2008 at 3:55 pm Trønder Sier:

    Det blir vel litt for enkelt å stemple kristne og andre som holder med Israel som rasister. Både Norge og Israel er flerkulturelle land, mens ingen muslimske land er det. Derfor bør de som er muslim-elskere være litt forsiktige med å kalle andre for rasister. Muslimene er nemlig de verste rasistene som finnes.

    Og jeg må bare le når Trønder-Bente skriver: “Tusen takk til deg for å minne meg på at objektive, fornuftige og humane kristne også fins.” Konklusjonen hennes er at en må være enig med henne for å være objektiv, fornuftig og human. Latterlig! Typisk raddisfakter. “De som ikke er enige med oss er intolerante og bør straffes…)

    Det blir også for enkelt å bruke ren matematikk i denne saken. Det er trist at så mange palestinere blir drept, men det er ikke dermed sagt at Israel er skurken. Under andre verdenskrig ble nesten ingen sivile nordmenn drept, mens enormt mange tyske sivile ble drept. Var Norge den slemme og tyskerne offeret da? Nei, og det er heller ingen enkle svar eller løsninger i denne konflikten.

    Å avgjøre hvor kristen eller ikke-kristen en er etter hvem man holder med i denne konflikten blir litt for dumt. Men kristne i Gaza og på Vestbredden har det ikke akkurat lett. Som i andre muslimske land blir de plaget og forfulgt. I Israel får de i det minste leve i fred om de ikke er så populære blant alle. Når man også kan se all den forfølgelse mot kristne som muslimer driver med verden rundt, blir det veldig kunstig for meg å holde noe særlig med palestinerne. De er et voldselskende folk som høster det de har sådd.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  32. On 30. desember, 2008 at 3:57 pm ap Sier:

    jeg har ikke sett et eneste innlegg hvor de baserer det på sunn fornuft basert på fakta og objektivitet. Ikke fra de norske mediene eller vanlige bloggere.

    Det første folk burde gjøre er å basere seg på fakta enn å gå og rope at palestinere DØR AV SULT og ikke har de mat, medisiner, strøm, vann osv osv. Hadde de manglet alt det der så hadde ikke befolkningen økt med 100% selvsagt har andre arabere bosatt seg der.

    Dessuten må SV og alle som er PRO-palestina urykke sterkere hat mot HAMAS og andre terrorist organisasjoner som ødelegger både for sin egen befolkning (palestinere) og israelietene. Det er ikke noe vits å demonstrere at uskyldige blir drept. De som støtter palestina her i Norge burde presse på og gi utrykk for at Hamas ødelegger for sin egen befolkning, ikke bruke palestinere som skjold og bruke mer penger som de har mye av på mat, medisiner og en eventull en fredsavtale.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  33. On 30. desember, 2008 at 4:23 pm JuergenHatMaker Sier:

    Kan ikke se at noen her har blitt stemplet for rasister for å holde med Israel.

    Mitt poeng er at norske kristne nærmest har en “åndelig agenda” for å holde med Israel, uavhengig om Israel gjør rett eller galt:

    Det å fordømme Israel (samme hvor rettmessig det er), blir sett på som å forbanne Israel, og da sier man at man selv får en forbannelse fra Gud.

    Dersom det er regjeringen som fordømmer Israel, så mener man at HELE NORGE får en forbannelse fra Gud.

    Det man glemmer er at hele Gamle Testamentet er fullt av profeter sendt av Gud som fordømte Israel for sine synder. Disse profetene fikk INGEN FORBANNELSE OVER SEG for å kritisere Israel.

    De falske profetene, derimot, de som tjommet seg inn med Israel og sa at alt var flott og fint, og at de kunne fortsette i samme spor, de fikk sin forbannelse fra Gud.

    Det har ingenting med hvor kristen man er.

    Og det å kritisere Israel for sin urett betyr ikke at man aksepterer muslimers urett.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  34. On 30. desember, 2008 at 6:43 pm petra Sier:

    Støtter ingen av dem. De er religiøse tullinger alle sammen. Takk og lov for at religion er døende i Norge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  35. On 30. desember, 2008 at 8:45 pm alex0slo Sier:

    Men å velsigne Israel ifølge Bibelen er også å forkynne dem evangeliet til omvendelse.

    Svar: Egentlig så sies det at han Messiasen som Israel trur på han er Antikrist! Vi kristne venter på på en Missias som skal komme etter Antikristen for å da redde oss eller hente oss eller, og da snakker vi om da mennesker generelt, eller egentlig de som er da kristen døpte :) … bla bla det himmelske riket :)

    ]Legg merke til at[ Messiasen Jødene trur på og venter på er den som skal komme på denne jord for å da GJØRE Israel kjempre stor, også spre plynder og ta territorier og gjøre Israel størst, noe type av superpower kanskje.

    I alle fall kan da noen at eldre lærde prester bekrefte dette. husker ikke i hvislek testament eller åpenbaring dette var skrevet i, men slik er det!

    Og i det siste har jeg begynt å holde med palestinere, akkurat den konflikten nå sist, er det ingen tvil om at Israel har skylda i.

    Men 2 ting:

    1) Hamas må bort… Hører ikke til i moderne vernden. Hele Hamas er bygd på denne krigen :( Skal det være fred så skal Hamas bort! Palestina skal ha en President, statsminister eller annen form for styre. He he Can you imagine :)

    2) Ofte nok har vi sett, alle vi og våre foredlre og eldre generasjoner. Sett at Israel prøver å føre tiltakk til fred, til alt mulig rart og det blir aldri noe av pga Palestinkse reakskjoner, stein kasting osv. Og det syns meget godt at det er kun Israel som vise interesse til fred og prøver da. Palestina gir bare avslag i forskjellige form og fornærmelser. Og innfører visst ikke noe tiltakk selv. Gjør sikkert det nødvendige da de blir bedt om det fra alle verdens ledere, men da kommer plutselig noe smo Hamas inn i Bildet og ødelegger hele prosessen.

    Nei folkens, dette kan nok ikke løses på en sivilisert måte.

    HVIS vi kristne favoriserer i våre religiøse retninger, og tyder til vold som da f.eks Palestinere, da bør vi absolutt kicke ut BEGGE PARTER OG SLÅ EN KRISTEN LEIER DER, PÅ VÅRT HELLIGE JORD :) Nazareth, Betlehem you name it!

    Takk og godt nytt år!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  36. On 30. desember, 2008 at 8:58 pm JuergenHatMaker Sier:

    Antikrist er i det store og hele forventet å forføre hele verden til å tro at han er Messias, ikke bare jøder.

    Dvs alle unntatt de som holder fast på troen at Messias allerede er kommet, nemlig Jesus Messias, og at han skal komme igjen, og at antikrist skal bli styrtet.

    Det betyr ikke at alle mennesker som kommer til å “tro” på antikrist vil kalle ham Messias eller Guds Sønn.

    Men de kommer til å sette sin lit til denne verdensherskeren som redder verdensøkonomien og forener religionene ved å si at “alle religioner fører til Gud”. (Noe som er i strid med Jesu ord).

    Så det er ikke bare å “tro” på antikrist, men også det å forkaste troen på Jesus Messias pga det antikrist vil si og utføre som vil virke veldig positivt i starten.

    Men mange jøder skal faktisk skille seg ut ved å nekte å bøye seg for antikrist, og de skal til slutt påkalle den egentlige Messias: Jøden Yeshua Messias, Jesus Kristus.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  37. On 30. desember, 2008 at 10:15 pm Olav Sier:

    Jeg er fortvilet over at Norge støtter terror gruppene i Palestina.

    Dette er helt forferdlig ! Det som SV driver med nå er svært alvorlig , di prøver å forandre våre indre verdier som Norge frem til for noen år siden kunne være stolt av. Nå prøver di seg igjen ved å støtte terror i stede for fred , og trolig sitter det noen fra SV i Dagbladet , og spyr ut ganske mange usannheter . Jeg håper at det komme noen i AP som kan forandre det . Lær av Håkon Lie , den eldre kloke mannen har skjønt problemet for lenge siden , derfor støtter han Israel !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  38. On 30. desember, 2008 at 11:45 pm Parsis Sier:

    Jeg er en pro-palestinsk kristen. Har selv vært i Israel og Palestina, og har selv sett hvordan palestinere blir utsatt for de mest nedverdigende handlinger.

    Poenget er ikke å støtte den ene parten eller den andre, men å sloss for rettferdighet. Israelerne har nå fått sitt land og må derfor anerkjennes. Å tro at man kan fjerne Israel er urealistisk og naivt.

    Palestinerne er for mange kristne et problem som må fjernes. Disse kristne fanatikerne bruker GT for alt det det er verdt, men de glemmer fort ut Jesu ord og virke. Hvem hadde han virkelig hjulpet i dag? De undertrykte og fattige, ikke vår tids romere med F-16 fly og atomvåpen (eller Qassam-raketter for den saks skyld)

    Palestinske kristne har bare blitt brukt som guider og tjenere av kristne pilgrimmer, og nå er de nesten alle vekke eller “omvendt” til Islam.

    Som en Palestinsk biskop sa det; De (kristne fra Vesten) kommer til Betlehem for å se de døde steinene (les kirker og pilgrimsmål), men de glemmer de levende steinene (les kristne palestinere)

    Den største synden vi kristne har begått, er at vi har ikke tatt vare på våre kristne palestinske brødre og søstre. Samme feilen begår vi nå ved å støtte ortodokse jøder som daglig udmyker og håner kristne jøder i Israel.

    Bare søk litt på youtube og se hva de må gå gjennom hver eneste dag!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  39. On 31. desember, 2008 at 12:04 am maria Sier:

    Jeg var i israel som turist for noen år siden og kjøpte en del israelske suvenirer bla noen fat med påskriften “shalom”, Disse har jeg knust. I dag -Jeg har heller ingen julekrybbe i år, jeg akter ikke å fortelle mine egne barn en 2000 år gammel røverhistorie mens israelske “kristne” dreper barn på den andre siden. Nå sist fem palestinske søstre i aldern 2-17 år. Jeg gidder ikke forsvare israelske handlinger mer!! Har mista trua Hilsen EX-kristen maria med tre barn

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  40. On 31. desember, 2008 at 1:48 am T J Sier:

    Til Trønder Hva skriver K H lenger opp om Arabere.#og araberne våkned med en blodlyst som bare overgås med deres mindreverdighet og feighet.# er ikke det rasistisk?Kjenner du selv mange Arabere,du kritiserer Trønder Bente for hennes oppfatning og påstår at hun mener de som har ett annet syn er intolerante og bør straffes.Hvor har hun skrevet det da.Til sist skriver du at Palestinerne er et voldselskende folk som høster det de har sådd,hvis ikke det er rasime hva er det da?Vel hvis jeg sier at Trøndere er tjuvpakk og løgnere og at Trøndere var Rinnanfolk, er det greit,nå er jeg helnorsk så du kan ikke beskylde meg for rasime men har jeg rett i påstanden eller hva.Når det gjelder deg og språket du fører lukter det misteklig brunt,Men jeg håper jeg tar feil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  41. On 2. januar, 2009 at 7:52 pm Tarud Sier:

    Mye feil informasjon om konflikten i norske media. Vil du lese mer faktaorientert info om bakgrunn til konflikten. Se i min blog på http://tarud.wordpres...

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  42. On 5. januar, 2009 at 11:23 pm Jibril Sier:

    Husk alle sammen,man tror på det man ønsker å tro på, uannset hvor langt unna det er fra sannheten og fornuften. det gjelder spessielt deg Tarud. En typisk sionist, og ja jeg vet hva sionist er og nøyaktig hva det står for.

    Jurgen jeg er enig med deg ca 95 % av det du skriver og står for. Og det er jo mye fra en muslim som støtter 0% av den linken sionisten Tarud henviser til.

    Da snakker jeg ikke om hvem som har skylda, men din totale fortsåelse og holdning til denne langvarige konflikten hvor alt fra maktønske, usa-støtte,drømmer(ønske),pr ofetier og forsvare seg har spilt viktige roller.

    Jeg har selv lurt på hvorfor egentlig såkalte kristne støtter i stor grad alt israel foretar seg opp gjennom åra helt siden den dagen FN foreslo å opprette en Israelsk stat der palestinere bodde.

    Min teori er at de kristne israelvennene ikke er så veldig opptatt av sine egne kristne verdier, for hvis de hadde gjort det så hadde de ikke støttet Israel til enhver tid( som å skrive under uten å se hva som står der). Misforstå meg rett men jeg tror ikke jesus ( i den kristne versjon) hadde støttet israel idag? Hadde han det mine venner?

    Gjorde han det i sin egen tid?

    Men dere gjør det likevel.

    Jeg ser mange her støtter den ene parten selv om de åpenbart innrømmer at de ikke vet noe særlig om denne konflikten bortsett fra det som har skjedd de siste 10 dagene.

    Jurgen du har et åpent hjerte så jeg håper fortsett i det sporet du følger nå, for jeg tror du kommer til sannheten til slutt..du mangler bare prikken over i en. Da blir det 100%. og jeg håper du finner guds sanne veileidning.

    En nytelse å lese inlegget ditt Jurgen, og det kommer fra en sann muslim.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  43. On 5. januar, 2009 at 11:27 pm Jibril Sier:

    Nå leste jeg egentlig det andre inlegget ditt “må du, så må du” men det er jo samme tema…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  44. On 5. januar, 2009 at 11:54 pm JuergenHatMaker Sier:

    Salaam ‘Alaykum

    Tusen takk for din kommentar.

    Du har rett, mange kristne er på et villspor. Jesus gav oss evangeliet, og sa til de kristne: Gå ut i verden og forkynn evangeliet for alle folkeslag. Dette er misjonsbefalingen.

    ETTER at Israel ble gjenopprettet, har mange kristne nærmest laget et “tillegg” til misjonsbefalingen: Nå tror de at oppdraget er at kristne også skal velsigne Israel i alt de gjør (i hvert fall ikke kritisere), og støtte Israel i debatter osv, særlig hvis flesteparten av befolkningen kritiserer Israel (som KAN være berettiget, men det spiller ikke noen rolle for disse kristne).

    Jesus irettesatte sine disipler når de begynte å diskutere grenser og frigjøring, og sa at det var ikke deres sak. Samme hvilke løfter som måtte finnes av løfter i Bibelen til jøder og andre etterkommere av Abraham, så sa Jesus at disiplene skulle være opptatt av noe helt annet.

    Hovedoppgaven til de kristne er EVANGELIET. (Som også Koranen sier om “Bokens folk”).

    Men Bibelen lærer oss at jødene skal være forblindet, også etter at staten Israel blir gjenopprettet… Og de er fremdeles forblindet og borte fra Gud. Så hvordan kan vi velsigne alt som et forblindet folk foretar seg?

    Jødene trenger Messias.

    Jeg har lært mye av å lese Aril Edvardsens bøker, som elsket muslimene og som ble elsket AV muslimene.

    http://www.tbve.no/ny...[poi nter]=37&cHash=2dcc777e1e

    Pakistans president sendte sin limousine for å hente Edvardsen da han skulle ha sin evangeliske kampanje i Pakistan, og lot ham fritt forkynne evangeliet i Gadaffi Stadium i Lahore, med militære livvakter på hver side.

    Og han ble invitert av de muslimske lederne i Sudan for å tale evangeliet for muslimene der.

    http://www.tbve.no/ny...&cHa sh=2948388112

    Og lignende ting skjedde i Senegal:

    http://www.tbve.no/Ny...+M53 72ffd4b75.0.html

    Og selv om man ikke alltid er enig i alt over religionsgrensene, så bør vi i alle fall klare å tolerere hverandre og respektere hverandre. Vi har jo så mye felles!

    Se også min nyttårshilsen her:

    http://www.vgb.no/352...

    (Har hatt problemer med lange linker i kommentarer, så hvis linkene ikke fungerer så tar jeg og legger samme linkene nederst i hovedinnlegget ovenfor)

    Igjen takk for din kommentar.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  45. On 6. januar, 2009 at 12:01 am JuergenHatMaker Sier:

    Den er god! :-)

    Jeg la inn linkene nederst i hovedinnlegget, ble krøll i forrige kommentar.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  46. On 6. januar, 2009 at 12:32 am JuergenHatMaker Sier:

    Du burde opprette din egen blogg, Jibril, det hadde vært interessant å høre mer fra deg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  47. On 19. januar, 2009 at 1:36 am Christian Sier:

    Takk Jørgen for en godt skrevet og objektiv blogg, tror dette er den første bloggen som virker mest opptatt av å belyse saken, fremfor å få fram en mening.

    Jeg er ikke kristen, ikke muslim, men mener alle har rett til å tro og mene det de vil så lenge det ikke skader andre.

    Er så heldig å ha både kristne og muslimer i nær familie, og vi klarer ale å ha det greit sammen. Alle har respekt for hverandres meninger.

    Så til alle dere som ber: Ikke bare be for israelere og arabere, be for alle folkeslag over hele verden, folk lider i alle verdensdeler.

    Hilsen en ateist

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  48. On 19. januar, 2009 at 10:01 am JuergenHatMaker Sier:

    Takk skal du ha, Christian! Håper alle troende som leser dette tar din oppfordring

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00