Juergen: Allah eller Gud?

Allah eller Gud? Eller Gott eller God eller Mungu? Eller kanskje Dio eller Jumala? Eller Yahweh eller Jehova?

I dette innlegget vil jeg skrive litt om islam og kristendom. Og igjen har jeg fått mye hjelp fra bøkene til Aril Edvardsen. Men før jeg begynner så må jeg si noen ting til kristne lesere:

Tenk på din favorittpastor eller favorittpredikant, norsk eller utenlandsk, spiller ingen rolle.

Ok, din “favoritt” er helt sikkert en klok person, med mye bibelkunnskap og mye visdom. Men en ting må du aldri glemme: selv de mest berømte, respekterte bibellærere og predikanter er ufullkomne(!) Selv DIN favorittpredikant kan ha en “black spot” i sin kunnskap. Selv DIN favorittpredikant kan ha misforstått enkelte ting. Og selv DIN favorittpredikant kan ta feil (Ja, det gjelder TIL OG MED DE PREDIKANTENE SOM HAR NÅDEGAVE TIL Å HELBREDE, TIL OG MED DISSE KAN TA FEIL(!!!) Ble du sjokkert nå?).

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi det er stor sjangse for at din favorittpredikant er uenig i det som jeg skriver her (og som er inspirert av eller direkte sitater fra Aril Edvardsen). Men jeg håper du leser dette med et åpent sinn, og at du våger å stille spørsmålet: Selv om din favorittpredikant har ledet millioner av amerikanere eller europeere eller kinesere til Jesus med sin forkynnelse, er han da automatisk en ekspert på islam og muslimer, og det å forkynne for muslimer?

Dersom han bare har ledet noen få muslimer til Jesus, skal han da være din ekspert på å forkynne for muslimer, eller velger du å lære fra en som har ledet MILLIONER av muslimer til Jesus, og om elsket muslimene og som ble elsket AV muslimene? Av alle predikanter i Norges land, og kanskje i hele verden, så var Aril Edvardsen den med mest suksess i det å dele evangeliet med muslimene. Men mange kristne, og til og med respekterte predikanter, har kritisert hans holdninger til islam og muslimer, fordi vi har hatt noen kjepphester og misforståelser som har kommet i veien.

En av disse kjepphestene angår det arabiske navnet på Gud, nemlig Allah. Allah er navnet på Gud som alle arabere bruker, enten de er kristne eller muslimer. Navnet Allah brukes IKKE BARE i Koranen, men også i Bibelen, både det Gamle og det Nye Testamentet. I de arabiske land tilber kristne Allah i Jesu navn.

Det som er så veldig tragisk, er at mange kristne ikke er klar over dette. Mange er blitt villedet til å tro at Allah ikke er Abrahams Gud, skrevet på annet språk, nemlig arabisk.

Men Koranen sier klart og tydelig at Allah er den ENESTE Gud, Allah er himmelens og jordens skaper, Allah er Abrahams Gud, og Allah sendte Jesus med Evangeliet til alle mennesker. Dette står altså svart på hvitt i Koranen, og det burde dermed være helt klart for alle mennesker hvem Koranen sikter til når det står “Allah”.

Men la meg presisere to viktige ting: Først av alt, når man jobber for å fremme toleranse og respekt mellom forskjellige religioner, da skyr man alt som heter blasfemi mot den andre religionen. Og vil du virkelig såre og opprøre en muslim og “slå ham i ansiktet med en knyttneve”, ja da sier du bare at “Allah ikke er Gud”. Det finnes ikke noen større blasfemi, og dette er likestilt med å si “Yahweh/Jehova er ikke Gud”. INGEN kristen burde komme med slike utsagn…!

Videre, når man har dialog med en annen religion, da TVINGER MAN ALDRI DEN ANDRE PART til å være enig med det en selv mener. Det går ikke an for en kristen å si: “Ja, jeg respekter deg og din religion, og vil være din venn, men bare hvis du tror at Jesus ble korsfestet og stod opp igjen og at han er Guds Sønn!” Man respekterer ikke den andre part når man tenker slik, det blir bare tomme ord og falsk “respekt”.

Og en muslim kan ikke si: “Ja, jeg respekterer deg og din religion, men bare hvis du tror som meg, at Muhammed var Guds sanne og største profet og at Koranen er Guds ufeilbarlige ord.” Den som tenker slik, viser egentlig ingen respekt. Respekt og toleranse må være større enn dette. Man må vise forståelse for at man faktisk tilhører forskjellige religioner.

Man må forstå at selv om man er enig i mye, så vil det være ting der for eksempel Koranen og Bibelen ikke er enig. Muslimen vil da si at Koranen har rett (det er jo derfor han er muslim), og en kristen vil si at der Koranen og Bibelen ikke er enig, så har Bibelen rett, for å tro på Bibelen er jo en viktig del av det å være kristen. Dersom man ikke kan akseptere dette, så viser man IKKE respekt og toleranse!

Men respekt og toleranse ER FULLT MULIG, også mellom muslimer og kristne. Og til og med venner kan gjøre rede for sitt syn i håp om å overbevise hverandre om sannheten i det de tror på, så LENGE MAN IKKE STILLER KRAV til at den andre skal bli overbevist. Tvert i mot, så er man i stand til å si: “Jeg skulle ønske du også så dette på samme måte som meg, men jeg vil respektere deg LIKE MYE, og fremdeles være din venn, selv om du er uenig med meg!”

Men det er SØRGELIG FÅ mennesker som har denne innstillingen, både blant kristne og muslimer. Det som var så unikt med Aril Edvardsen, var at han virkelig HADDE denne innstillingen, og på grunn av at han møtte muslimske ledere med respekt og vennskap istedet for arroganse, så gav han muslimene anledning til å gjøre det de selv lenget etter, nemlig å vise respekt og toleranse til kristne. Jeg tror få, kanskje ingen, kristne predikanter har hatt så mange venner blant muslimske toppledere, både religiøse og politiske ledere, muslimske presidenter og statsministre…!

Aldri ble det stilt krav om at den andre part måtte bli enig med den andre, og man fokuserte heller på de tingene der man var ENIG enn der man var UENIG.

Så tilbake til Allah. Er det noen som tror at Aril Edvardsen ville fått en eneste invitasjon av en muslimsk president dersom han hadde trodd at Allah ikke var Gud? Svaret sier seg selv.

Les hva Edvardsen skriver:

Men Allah var jo en månegud, sier noen. Har du hørt den? De som sier det vet dessverre ikke hva de snakker om, de er faktisk historieløse. Sannheten er at for inntil ti år siden, var det ingen som trodde noe annet enn at Allah på arabisk var den samme Gud som hos oss. Du kan gå inn på hvilket som helst universitet, i et bibliotek, eller du kan studere leksikon. Du vil da finne ut at Allah på arabisk er det samme som Guden, den allmektige som vi kaller Gud på norsk. Navnet “Gud” som vi bruker, kommer egentlig fra det germansk-hedenske navnet Göter, eller Jotner, så egentlig sitter vi selv i glasshus. Men vi kan jo ikke slutte å si Gud for det, selv om det kommer fra Göter. For ti år siden begynte det noen “høyrevridde”, ekstremt Israel-vennlige amerikanere, som er mer pro-israelske enn Israels Gud, å gi ut bøker om dette emnet. De har sådd en satans tvil inn i kristenheten, og fått innbilt millioner av levende kristne at Allah ikke er Gud på arabisk – men måneguden.

-Ørkenfolkene bøyer kne, 1997, s.79-80

Edvardsen forklarer at araberne hadde mange avguder på Muhammeds tid. Allah var navnet på Den Høyeste Gud, som stod over alle guder. Navnet på måneguden var Hubal. Hubal hadde en datter som het Aliat, som også skrives Al-lat. Muhammed forstod at denne religionen med mange guder var falsk. Han kom til samme erkjennelse som hans forfar Abraham: Det finnes bare én Gud, den Allmektige, himmelens og jordens skaper. Muhammed gjorde Den Høyeste Gud, Allah, som betyr Guden, til den eneste og sanne Gud for muslimene, og erklærte alle andre “guder” for falske.

Men på 80-tallet forvekslet noen amerikanere gudinnen Aliat, måneguden Hubals datter, med arabernes Allah, Den Høyeste Gud, og dette har ført til misforståelsen at Allah er Hubal, måneguden.

Om betydningen av Allah:

Alle vet vi at arabisk er et semittisk språk i slekt med hebraisk, arameisk og kananittiske språk, slik som våre tre skandinaviske språk er beslektet. På hebraisk kalles Gud for Elah, og flertallsordet for Elah; Elohin er det mest brukte ordet for Gud i Bibelen. På arameisk var dette ordet Alah og Alaha, som betyr Gud eller Guden. På arabisk uttales ofte E som I. For eksempel sier araberne ikke Israel, men Isra’il. Derfor blir det hebraiske Elah, (Gud) til Ilah på arabisk. Men araberne setter den bestemte artikkelen Al foran Ilah, slik at deres ord for Gud, sammensatt blir til Allah; dvs. Guden, den eneste.

-Ørkenfolkene bøyer kne, 1997, s.81

Vi vet at Bibelen og Koranen ikke alltid er enige. Men Bibelen og Koranen er i hvert fall enige om at Han som vi nordmenn kaller Gud, og finnene kaller Jumala, og Han som araberne kaller Allah er den ENESTE Gud, Han er Abrahams Gud, Himmelens og jordens skaper.

Bibelen og Koranen kan noen ganger være uenige i beskrivelsene av hvordan Gud er, dvs gudsbildet. Muslimene vil da si at Koranen har rett. Kristne vil si at det er Bibelen som har rett.

Men det finnes INGEN grunn til å si at Koranen og Bibelen ikke beskriver den samme, ene Gud, selv om beskrivelsene noen ganger er forskjellige.

Dersom en kristen påstår at Allah ikke er Gud, da slår han muslimen i ansiktet, viser null respekt, og kan i hvertfall ikke forvente at en muslim skal gidde å høre den kristnes meninger om Jesus og evangeliet…! Denne kristne kan også ødelegge mulighetene for ANDRE kristne å bli venner med denne muslimen.

Og dersom vi kristne har et ønske å presentere evangeliet for alle folkeslag, inkludert muslimene, ja da starter vi aldri med å gi et knyttneve slag i ansiktet på vår “nye venn”, enten han er muslim, jøde, hindu, buddhist, ateist osv.

Da er vi dømt til å få mange uvenner.

Se også disse gode artiklene om emnet:

“Gud – Jumalla – Mungo – Allah” av Bjørnar Heimstad

“Verden trenger brobyggere – ikke uvitenhet og intoleranse” av Aril Edvardsen

P.S. Holder på med en artikkel om likheter mellom islam og kristendom. Følg med, følg med. Håper mange synes emnet er interessant, og spre gjerne innleggene til dine venner.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Lagret under: on 11. januar, 2009 at 10:15 pm Kommentarer (16)

Tilbakesporings-URL http://juergen.vgb.no/2009/01/11/juergen-allah-eller-gud/trackback/

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

16 kommentarer

  1. On 11. januar, 2009 at 10:35 pm Catla Sier:

    Det er dette jeg alltid har ment! du klarte å forklare det på en måte jeg ikke klarte. HAr prøvd å forklare hva jeg tror på til faren min, men han mener bestemt at muslimene ikke tror på samme gud som kristne. Han mener det er 2 forskjellige guder og den kristne guden ikke er ekte og at muslimene har blitt villedet, mens Gud som kristne tror på er den sanne Gud. Mange gamle kristne mener det.

    Jeg mener at Gud(samme hvilket navn en har på han) er livskraften i verden som har all makt.-og at det er OPPFATTELSEN/TOLKNING av budskapet + endel leveregler som er forskjellig for Islam og Kristendommen:) Far er så firkantet at han forstår ikke det jeg prøver å forklare. Jeg mener den kristne oppfattelsen er den mest rette da.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. On 11. januar, 2009 at 10:36 pm Catla Sier:

    “2 forskjellige guder og den kristne guden ikke er ekte og at”

    rettelse: mener jo selvfølgelig å bytte ut “kristne” med den muslimske!!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. On 11. januar, 2009 at 10:47 pm JuergenHatMaker Sier:

    Det er egentlig ikke så rart at din far mener dette, for mange respekterte predikanter, som har riktig og god kristen lære på mange områder og er et forbilde i mange henseende, har gått på “limpinnen” når det gjelder navnet Allah. For disse predikantene igjen har hørt det fra andre respekterte predikanter, og så ender dette “ryktet” på vårt lokale bedehus, og dermed har mange denne oppfattelsen livet ut… Og er “livredde” for å endre den.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. On 11. januar, 2009 at 11:18 pm JuergenHatMaker Sier:

    Det som også er interessant i denne sammenhengen, er at mange som hevder at Allah ikke er Gud (pga noe forskjellig gudsbilde og uenighet i Koranen og Bibelen), ikke nøler med å si at kristne og jøder tilber samme Gud.

    Men faktum er at jødene har et veldig anderledes gudsbilde enn kristne, i og med at de sier at Jesus IKKE er Messias, men en trollmann og falsk profet, sønn av en prostituert, og som fortjente døden…!

    Og det Nye Testamentet sier at dersom man ikke kjenner Jesus, så kjenner man ikke Gud.

    Men selv om jødenes Talmud-skrifter har mange beskrivelser av Gud som kristne ikke kjenner seg igjen i, altså et ANNET gudsbilde, så er det ingen som sier at jødene taler om en annen Gud (og det med rette)…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. On 11. januar, 2009 at 11:39 pm BurnieBerit Sier:

    Om alle predikanter hadde tenkt på samme vis som det står i innlegget, hadde de kanskje klart å få flere disipler til sin tro, for reglene gjelder jo ikke bare mellom kristne kontra muslimer, men troende kontra ikketroende også. Ingen liker å bli sett ned på av en belærende person som sitter på pidestall og sier at vedkommende har rett og vi tar feil… Da får du imot den troen. Det er fullstendig menneskelig og grunnleggende psykologi.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. On 12. januar, 2009 at 12:03 am Marichris Sier:

    Er fader ikke rart jeg har valgt en agnostisk levestil. hehe

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. On 12. januar, 2009 at 12:56 am JuergenHatMaker Sier:

    You are soooooooooo right :)

    Så enkelt, og likevel så vanskelig. Vi kristne har verdens beste læremester, nemlig Jesus.

    Jesus var ikke nådig mot enkelte, han kunne virkelig “hudflette” folk. Men det var ALLTID de som påstod at de kjente Gud og at de hadde den rette læren, men som beviste med sine holdninger at de var arrogante.

    Jesus var verdens mest tolerante og respektfulle menneske mot “vanlige” mennesker, dvs samaritanere, prostituerte, skatteoppkrevere/tollere og andre syndere som meg og deg :-)

    Men det er lettere for oss kristne å klage på “avkristningen av Norge” og legge skylden på den rødgrønne regjeringen, enn på vår egen arroganse og manglende evner til å følge Jesu eksempel.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. On 12. januar, 2009 at 12:59 am JuergenHatMaker Sier:

    Jeg har faktisk forståelse for den kommentaren :)

    Skulle du noengang bli nysgjerrig på kristendommen, studer Jesu eksempel, ikke se på oss kristne :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. On 12. januar, 2009 at 3:03 pm Marcus Sier:

    Ingen tvil om at Aril Edvardsen har etterlatt oss et godt eksempel, både når det gjelder forståelsen av de ting du trekker fram i innlegget, og i sitt samvær med muslimer. Godt å se at du følger i samme fotspor, Juergen. Er veldig interessert i disse temaene, og lærer veldig mye av det du skriver. Folk som meg er faktisk avhengig av at du skriver en blogg som denne. Keep up the good work!

    : )

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. On 12. januar, 2009 at 7:59 pm JuergenHatMaker Sier:

    Takk for det, skal gjøre mitt beste :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. On 12. januar, 2009 at 9:46 pm kungfuz Sier:

    Da kan man vel konkludere med at det er likegyldig om en prest i kirken sier Allah eller Gud?

    Det er samme guden man tilber, er det slik å forstå?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. On 12. januar, 2009 at 10:16 pm JuergenHatMaker Sier:

    I arabiske land sier kristne prester/predikanter “Allah”, så ja, du har rett.

    Men forståelsen av Allah/Gud (teologien) er selvsagt forskjellig, det er derfor islam og kristendom og jødedom er forskjellige religioner.

    Men alle tre religionene tror også på Messias: kristne og muslimer tror at Messias er allerede kommet (jøden Yeshua/Jesus/Isa), mens jødene tror Messias ennå ikke er kommet (Noen jøder sier også at Messias ikke nødvendigvis er en person men en tidsalder.)

    Fra et kristent synspunkt vil man hevde at selv om muslimene tror Jesus var Messias og at han og evangeliet var sendt av Gud, så mangler muslimene det siste steget å akseptere evangeliet fullt ut med Jesus som deres personlige frelser.

    Likevel står de åpenbart mye nærmere evangeliet enn jødene, og jeg vil skrive mer om dette i mitt neste innlegg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. On 25. mars, 2009 at 5:58 pm Per Sier:

    Allah er muslimenes gud.

    Jehova er Jesu Kristi far, og dermed de kristnes gud.

    To navn på samme Gud. Kristne som snakker arabisk vil si Allah. Du sier Gud og Jehova. Fremdeles samme Gud

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. On 25. mars, 2009 at 6:10 pm Per Sier:

    Det kan jo forøvrig også være at pastor Edvardsen selv ikke hadde full forståelse av emnet,selv om han talte til mange muslimer……..(jfr.”Don`t trust your preacher).

    Helt klart. Ingen er perfekt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. On 17. november, 2009 at 8:06 pm Jawaaz Sier:

    Ja…Jeg er muslims Takker Gud!..Jeg vil si at som Jesus sa (PBUH)…Han sa Elloh Elloh Lama Sabachtini.
    Det betyr My God, My God, Why hast thou forsaken me?” (Matthew 27:46)
    Så vis du ser på Passion og the christ,så sier Jesus Illah=Allah..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. On 9. desember, 2009 at 7:43 am jgjende Sier:

    Jeg har bare en ting å si:

    Bainnskap har ikke startet en eneste krig, men hva har religion gjort!!

    sitat” Arthur Arntsen”
    da ha fikk påpakning for at han bannet på tv.

    bra sitat

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00