Juergen: …og vi vil velsigne Israel, selv om [...] de gjør feil

Avslørende,  sjokkerende direkte, men også lite overraskende.

Den kristne FrP-avisen “Norge Idag” melder med fryd og glede at pinsebevegelsens ledere har innført nye regler for det å velsigne urett, nemlig en praksis som er ukjent for Bibelen, Bibelens Gud og Jesus Kristus.

Stikk i strid med Bibelens notoriske refsing av israelsfolkets urett (når de gjorde urett), og velsigning av israelsfolket når de gjorde rett, så har dagens kristne ledere innført praksisen å velsigne også når jødene gjør urett.

Man gjør seg altså medskyldig i Israels generalers urett i fortid, nåtid, og muligens også i all framtid, dersom man da ikke velger å endre syn.

Man bruker gammeltestamentlige vers for å støtte denne praksisen. Men forståelsen av disse gamle versene er ny. For det var i hvertfall ikke sånn at profetene fikk seg til å velsigne israelsfolkets urett. Og heller ikke Jesus, han var kanskje den største refseren av dem alle…

Så virker det da som om den “riktige” forståelsen av disse versene har ligget i dvale, kanskje skjult, for alle oldtidens profeter, og endog Vår Frelser, men heldigvis har dagens pinseledere forstått hva disse versene innebærer.

Er det bare meg det skurrer for når man nærmest sier: “Vi vil velsigne Israels generaler i alt de gjør, også når de gjør feil, og til tross for at vi er imot krig. De er jo Guds folk…!”

Det er også interessant å registrere pinseledernes bekymring for de folkeslag som vil “kaste hele israelsfolket på havet”, og samtidig fraværet av bekymring for de fantasiske israelere som vil “kaste nabofolkene på havet”. Den fanatiske ideen om “Stor-Israel” som jeg har skrevet om i tidligere innlegg (Se Utslette Israel? Eller nabolandene? Myten om “Stor-Israel”) ser ut til å vinne fram blant dagens israelere. For mer info, google “Greater Israel”.

Men denne fanatiske, ubibelske ideen har også fått fotfeste blant norske kristne. Jeg lurer på hvor mange av pinselederne bak resolusjonen (som er imot krig og det å kaste Israel på sjøen), drømmer om et “Stor-Israel” der Israels naboer blir kastet på sjøen.

Pr idag så ser det nå i hvert fall ut som om norske pinseledere ikke kommer til å protestere mot noe som helst, så lenge det blir utført av generaler med Israels flagg på brystet.

Sitat fra Facebook-gruppen “The Kingdom of Greater Israel”:

On 04 September 2001 a demonstration was held in Jerusalem to support of the Idea of the State Israel from the Nile to the Euphrates. It was organised by the movement Bead Artzein (”For the Homeland”), headed by rabbi and historian Avrom Shmulevic from Hebron. According to Shmulevic, “We shall have no peace as long as the whole territory of the Land of Israel will not return under Jewish control…. A stable peace will come only then, when Israel will return to itself all its historical lands, and will thus control both the Suez and the Ormudz channel…. We must remember that Iraqi oil fields too are located on the Jewish land.”

Les også Israel hopes to colonize parts of Iraq as “Greater Israel”

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Tilbakesporings-URL http://juergen.vgb.no/2009/02/04/juergen-og-vi-vil-velsigne-israel-selv-om-de-gj%c3%b8r-feil/trackback/

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

12 kommentarer

  1. On 4. februar, 2009 at 11:34 pm Vakna Sier:

    Du..du glemmer at det er Gud som refser.
    Ikke vi.
    Sier Gud noen steder at vi skal la være å velsigne Israel?
    Hvor sier Han at vi skal spekulere i om vi skal velsigne dem, eller når vi skal velsigne dem?
    Det du mener at israel gjør feil kan en annen ikke se at de gjrø feil. det er ikke vi mennesker som skal bedømme om NÅR vi skal velsigne Israel.
    Isåfall, vis meg det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. On 4. februar, 2009 at 11:40 pm Vakna Sier:

    Prøver å legge deg til som venn men greier det ikke.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. On 4. februar, 2009 at 11:43 pm BurnieBerit Sier:

    I følge Det Gamle Testamente er det jo helt greit å drepe hedninger, det har det alltid vært. Og i Det Gamle Testamente er jo hedningene alle som ikke er jøder… slik jeg leser det, da.

    Vakna – du glemmer at det er Gud som velsigner (ifølge de troende), ikke mennesker… akkurat som at det ifølge de troende er Gud som dømmer, og ikke vi. Og ang. den refsinga – det blir som en general som sier at fotsoldaten skal ut og drepe fienden. Generalen bestemmer det, soldaten gjør det og føler seg skyldig, selv om det er generalens ordre og han er den egentlige skyldige.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. On 4. februar, 2009 at 11:56 pm JuergenHatMaker Sier:

    Vakna, hvis du mener “velsigne” som i å be for Israels frelse og fred i Midtøsten, så er vi enige.
    Men det er ingen grunn til forskjellsbehandling, Abrahams sønner araberne trenger samme velsignelse og forbønn.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. On 4. februar, 2009 at 11:58 pm Vakna Sier:

    Joda Berit, ikke helt borte vekk det du sier der.
    Men vi kan ikke se bort fra at Gud ber oss velsigne Israel.
    Jeg pleier be slik;
    “Gud, du har sagt at jeg skal velsigne Ditt land israel, og Ditt folk jødene. jeg vet ikke hva, om eller når de gjør feil, men jeg velsigner dem i Ditt mektige navn og ber deg holde Din hånd over dem. I Jesu Navn, aman.

    En god natt ønskes dere begge:)
    (Kommer vel ikke til å diskutere dette jeg da.)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. On 5. februar, 2009 at 12:05 am JuergenHatMaker Sier:

    Jeg har liten forståelse for de som “åndeliggjør” generalenes beslutninger.
    Har nettopp sett dokumentaren “En amerikansk agent ber om tilgivelse” på nrk.no

    Dette kristne landet, kristne amerikanere, “Guds barn”, har gjort så mye ondskap de siste 40 årene. Mon ikke samme ondskap finnes blant deres allierte, de ukristne, jødiske generalene?

    Betyr det at alle amerikanere er onde, fordi (mange innen de) amerikanske myndighetene er onde? Nei.
    Betyr det at alle jøder er onde, fordi (mange innen de) israelske myndighetene er onde? Nei.

    Men man må ikke bli naiv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. On 5. februar, 2009 at 12:11 am JuergenHatMaker Sier:

    Vakna, synes det var en fin bønn. Jeg pleier å be (kortversjon):

    Gud, du har sagt vi skal velsigne Abrahams etterkommere. Må ditt Ord ha framgang blant jøder og arabere, åpne deres øyne for evangeliet, og la din fred komme og råde i Midtøsten. Avslør de onde krefter på begge sider og ikke la dem ha framgang, og hjelp oss kristne til å ha det rette sinnelag når det gjelder konflikten mellom brødrene, Abrahams etterkommere.

    God natt og God bless

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. On 5. februar, 2009 at 12:17 am JuergenHatMaker Sier:

    og god natt til deg BB :)

    (hmm.. finner ingen reply-knapp… Går man inn og editerer i andres svar når man vil ha svare rett under kommentaren..??)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. On 5. februar, 2009 at 12:22 am BurnieBerit Sier:

    Juergen – ser du om det står “edit” ? Ved siden av klokkeslett når kommentaren min eller andres ble lagt ut – like under nick’et… Hvis du trykker der kan du skrive inn rett under den innlagte kommentaren, og hvis du først trykker på knappen “b-quote” der inne, blir ditt svar i skråstilt tekst så man ser forskjell på kommentar og svar. Hvis du har “edit” da… kanskje ikke alle bloggene har det heller *sukk*

    Så här? :) takk for hjelpen!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. On 5. februar, 2009 at 12:23 am BurnieBerit Sier:

    :-) Og god natt, ja, hattemaker’n.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. On 5. februar, 2009 at 12:30 am BurnieBerit Sier:

    xD Luringen har ikke laga hatten sin for trang rundt nepa nei, han greide det :-D Men jeg savner nummer på kommentarene, så man kan henvise til hvilken kommentar man selv svarer på når man ikke eier bloggen, men bare diskuterer.

    Hu hei!

    hahahaha :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. On 5. februar, 2009 at 11:26 am Vakna Sier:

    Hei Jørgen (eller må jeg skrive Juergen?).
    Nå fikk jeg lagt deg til i friends. Måtte visst bare stave det riktig først..

    Vil bare si at min bønn ikke er statisk,
    ord kan komme på forskjellige måter og jeg ber selvsagt også for araberne:)
    Jeg likte din bønn og stiller meg hundre prosent ved din side på den:)

    Takk for det, Vakna :) Jeg tror i det store og hele at vi er enige om det meste i denne saken. Men jeg tilstår at jeg nok har et litt annet syn på Israel og det å velsigne Israel enn det som kommer fram i pinseledernes resolusjon. De skal sies at det er positivt at de “aksepterer politisk kritikk av Israel” (selv om sikkert Norge IDAG-redaktørene skulle ønske at dette ikke stod i resolusjonen). Men jeg tolker også denne “aksepten av kritikk” som om det får andre enn kristne gjøre, kristne skal visst aldri kritisere Israel slik som vi kritiserer araberne.

    Men det JEG reagerer mest på er overskriften i artikkelen (”Vi støtter Israel mer enn vi støtter andre folk”). Dette mener jeg er en unødvendig uttalelse. Vi kristne har først og fremst ett oppdrag: velsign ALLE FOLKESLAG. Hvordan skal vi velsigne dem? Ved å gi dem evangeliet om Fredsfyrsten, Jesus. Dersom vi skal velsigne Israel mer enn andre bør dette bety at vi gir evangeliet mer til Israel enn andre land. Men DETTE ER JO IKKE TILFELLE(!). Vi er veldig dårlige på å gi jødene evangeliet..! Tolkningenen av å “velsigne Israel” synes å være å gi Israel “lykkeønskninger”. “Gud velsigne Israel”. “Gud beskytte Israel.” Men sjelden: “Gud, må du åpne øynene til Israelsfolket. Må du hjelpe de messianske jødene til å forkynne og vinne ENDA flere jøder for Jesus, slik at enda flere jøder får del i den VIRKELIGE velsignelsen. Gud, motarbeid de religiøse kreftene som motarbeider evangeliet.”

    Nei, det virker som om vi er mer fornøyd med å få tilbakemeldinger om at jødene legger merke til hvor stor politisk støtte nordmenn gir til Israel. “Jødene er så takknemlige for den moralske støtten i denne vanskelige tiden”, osv. Men dette er ikke det EGENTLIGE oppdraget til kristne. Jødene kan være takknemlige og rose Norge opp i skyene, men dersom evangeliet ikke har framgang, så er dette lite verdt.

    Den største velsignelsen for Israel er at enda flere israelere finner Jesus. Dette må først og fremst skje gjennom forkynnelsen til de messianske jødene. Disse trenger derfor vår forbønn og støtte, også økonomisk støtte.

    Den nest-beste velsignelsen for Israel er at enda flere av menneskene i nabo-landene finner Jesus. Dermed “velsigner” vi Israel når vi jobber for (og ber til Gud for) vekkelse blant naboene. Tenk hvordan en vekkelse i disse landene ville vært til velsignelse for Israel…!

    Så dersom vi vil velsigne og be for Israel, hvorfor ikke være mer spesifikke og be om HVORDAN vi vil at de skal velsignes? Og Bibelen er klar: det finnes ingen velsignelse utenom evangeliet. Alle velsignelser i Bibelen er bygd på grunnsteinen, Jesus Kristus. Og vårt oppdrag er å gi DENNE velsignelsen, ikke bare lykkeønskninger og politisk støtte. Paulus sin bønn for jødene var at de skulle bli frelst. (Rom 10:1) Dette bør være vår viktigste bønn for Israel, og vår viktigste måte å velsigne dem på. Dette er ingen lett oppgave, for Bibelen sier også at Israel er det siste landet som vil ta imot Jesus som nasjon. Men dette er ingen unnskyldning for oss til å IKKE gi dem evangeliet. Individuelle jøder kan bli frelst IDAG.

    Gud vet hvor mye de messianske jødene trenger vår velsignelse. For ikke å snakke om de kristne araberne… Vi kan ikke bare skylde på muslimene for at det nesten ikke finnes kristne palestinere igjen. Vår manglende støtte til våre arabiske brødre må nok også ta en del av skylden.

    Nei, jeg ser ingen grunn til å velsigne Israel mer enn andre folk, i hvert fall ikke på den måten som vi kristne “velsigner dem” på idag. Vi er kommandert av vår Konge til å gi alle nasjoner Velsignelsen med stor V, og han sa også at vi skal streve med å gi jødene evangeliet helt til Han kommer tilbake.

    Jeg er glad du også ber for araberne, du er et forbilde for mange kristne som dessverre har glemt å be for disse etterkommerne av Abraham (som også er lovet mange velsignelser i Bibelen).

    :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00