Juergen: Kveldstanker

Noen kvelder føler jeg meg så uvanlig lett… Så glad og takknemlig for alt mulig. Glad jeg er mett, glad for familie og venner, glad jeg ikke er syk eller har smerter i kroppen. Glad jeg er i et varmt hus, glad jeg har innlagt vann, og ikke minst vannklosett..! Og glad for en fantastisk god seng og en fantastisk god dyne. Og mest av alt: glad for følelsen av å være “ikledd Kristus”. (Rom 13:14)

Og GOD NOK! Jeg er god nok..! Ikke på grunn av min feilfrihet, men på TROSS av mine feil. Ene og alene på grunn av Jesu verk på Golgata. Og jeg er elsket. Og jeg er så utrolig takknemlig for denne følelsen av å være omfavnet av min Konge og Frelser.

Men jeg har grublet mye opp gjennom årene… Og etterhvert har jeg lært meg å bruke denne gode følelsen på en måte jeg tror og håper at Gud har behag i… For helt bevisst, der jeg ligger i min behagelige seng og takker Gud, så stiller jeg meg selv spørsmålet: ville jeg klart å beholde denne takknemligheten dersom jeg hadde vært syk og hatt smerter? Jeg husker forrige influensa, selv om det er noen år siden… Jeg var en stakkarslig, syk mann.. Lite takknemlighet å spore den gang…

Men hva om jeg hadde ligget med konstante smerter i 6 eller 12 måneder, ville jeg i det hele tatt klart å ha en eneste dag der jeg følte meg takknemlig til Gud? Og jeg benytter sjangsen til å be til Gud om at denne takknemligheten må vokse seg sterk, slik at jeg kan holde fast ved den gjennom sykdom, sorg, savn, sult, hva som helst som måtte komme i framtiden.

Deretter prøver jeg å bruke den gode følelsen, den positive energien som jeg føler, til å be for mine naboer, de fleste ukjente for meg, og jeg sier: Gud jeg ber for de som ligger syke denne natten… De som har smerter, og ligger og stirrer i taket. De som vet de kunne vekket familiemedlemmer som ligger og sover og fortalt dem nok en gang om hvor vondt de har det, men som vet det er til ingen nytte, for familien kan ikke gjøre noe for å lindre smerten. Og de lar dem sove i fred slik de har gjort natt etter natt, og ligger og venter på en ny dag. Eller kanskje på døden.

De finnes trolig i mitt nabolag. De finnes i hvert fall i min by. Og jeg ber for disse ukjente menneskene. Jeg ber om dersom det er mulig, at de skal oppleve helbredelse. Gjennom medisin eller overnaturlig helbredelse, det spiller egentlig ingen rolle. Men jeg slutter meg til deres egne bønner om at dette må ta slutt. Og jeg ber om at de må føle seg omfavnet av Gud slik jeg selv føler meg omfavnet, der jeg ligger i sengen, komfortabel og lykkelig… Jeg ber om at dersom de i det hele tatt henvender seg til Gud med en aldri så liten bønn, kanskje bare et sukk i retning himmelen, så skal responsen fra Himmelen bli større enn responsen til den mest berømte predikant eller prest eller profet. Jeg ber om at de skal få ekstra stor nåde, ekstra stor oppmerksomhet.

Og jeg går videre til de som har selvmordstanker. De er der ute et sted. De som ligger og grubler på hvordan de kan få stoppet denne forferdelige følelsen som tynger dem. De som vurderer ulike metoder for å gjøre ende på alt. Og de som allerede har bestemt seg. Kanskje er det i natt de tar det fatale steget. Kan jeg gjøre noe for å hjelpe? Kan mine bønner hjelpe? Jeg ber om at dersom de bare åpner seg bittelitt til Gud, en tanke, et sukk, et “Er du der Gud?”, så skal Himmelen bryte gjennom mørket de er fanget i. At de skal få et svar på en måte som de aldri hadde forventet. Jeg ber om at de skal få en Gethsemane-opplevelse, som da Jesus ble hørt av Gud og engler kom og styrket ham.

Mitt nabolag… Min by… Mitt land… Ofte tar disse bønnene lang tid. Den gode følelsen jeg hadde da jeg la meg vil ofte forsvinne… Men av og til lurer jeg på om den desperate følelsen som kan komme etter hvert som jeg prøver å se for meg disse menneskene, kan være en måte å bære andres smerter på.

Jeg håper min forbønn kan gjøre en forskjell. Jeg vet i hvertfall at Jesu forbønn gjør en forskjell, for Han gjør ingenting fånyttes. Bibelen sier at Jesu Ånd går i forbønn for oss med sukk som ikke rommes i ord. (Rom 8:26). Jesus er Den store Forbederen.

Jeg tror på en Gud som aldri hviler. Jeg tror på en Gud som både har stor glede og stor sorg på samme tid. For Gud er den eneste som vet om ALL smerte og sorg døgnet rundt. Dersom Gud lider med oss, så lider Han 24 timer i døgnet. Han vet om alle som gråter i smerte AKKURAT NÅ. Han vet om barna som blir seksuelt misbrukt og voldtatt AKKURAT NÅ. Han vet om de som blir torturert AKKURAT NÅ. Han vet om de som er uskyldig sperret inne i et mørkt rom der man knapt kan stå oppreist eller snu seg AKKURAT NÅ. Han vet om drap og vold. Han vet om ulykker. AKKURAT NÅ. Og Han vet om alle som har vendt Ham ryggen, sagt nei til frelsen gjennom Hans sønn Jesus Messias, og som trekker sin siste pust AKKURAT NÅ.

Det pågår AKKURAT NÅ.

Dersom Han vet om alt dette, så er jeg overbevist om at Gud har KONSTANT smerte og sorg. For Han lider MED MENNESKENE. Det er den Gud jeg tror på.

Samtidig tror jeg på Guds glede, og jeg tror jeg har opplevd Hans glede, og hvordan den smitter.

Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. (Gal 22-23)

Jeg vil glede og fryde meg i Herren,
min sjel skal juble i min Gud.
For han har kledd meg i frelsens drakt
og svøpt meg i rettferdighets kappe,
lik en brudgom som pryder sitt hode,
lik en brud som pynter seg med sine smykker. (Jes 61:10)

Jesus svarte: «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham. Den som ikke elsker meg, holder ikke fast på mine ord. Det ordet dere hører, er ikke fra meg, men fra Far, som har sendt meg. Dette har jeg sagt dere mens jeg ennå er hos dere. Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet. (Joh 14:23-27)

Jeg håper jeg kan inspirere noen til be for andre. Behovet er stort, også i lykkelandet Norge…

Gud velsigne deg.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Lagret under: on 6. februar, 2009 at 2:15 pm Kommentarer (2)

Tilbakesporings-URL http://juergen.vgb.no/2009/02/06/juergen-kveldstanker/trackback/

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

2 kommentarer

  1. On 6. februar, 2009 at 2:48 pm BurnieBerit Sier:

    Heia, Juergen. Du fikk meg til å tenke på Åge Aleksandersen “Akkurat no…”

    Man trenger ikke være religiøs for å ha slike tanker, sende litt mental varme til noen man tror trenger det… jeg gjorde det selv for et par netter siden, tenkte varmt og inderlig på en god venn som var langt unna i en tung stund og trengte støtte. Kun avbrutt av gubbens snorking (jeg behersket meg og sparket ham ikke, hæ hæ) ga jeg en haug med mentale, varme klemmer mens jeg tenkte på henne. Snodig nok – jeg trodde ikke jeg hadde sånt i meg, men hun kunne fortelle dagen etter at hun hadde vært roligere enn på lenge i den perioden huet mitt jobba som verst…

    Om du velger å tro det var ved hjelp av Gud er opp til deg, men jeg følte ikke hans nærvær. Jeg vet bare at noe nådde fram dit jeg ville det skulle.

    Klem, da du. :-)

    Jeg er i hvertfall overbevist om én ting: at Gud følte DITT nærvær der dine mentale klemmer kom flyvende og nådde hun som Han allerede led sammen med. Mentale klemmer… kanskje en form for bønn det også :) Og den sangen… du er “spot on”. Den sangen traff meg skikkelig da jeg hørte den første gangen… Hadde helt glemt den, jeg… Men den har nok ligget i underbevisstheten hele tiden.. Takk for at du minte meg på den. Og klem tilbake, da :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. On 6. februar, 2009 at 3:57 pm Dag Eigil Sier:

    Du verden, for et fyldig og velformulert innlegg! Vi likte faktisk dette. På tross av det som måtte være trist og tungt i livet, slik det oppleves, så har vi faktisk mye å være glade for. Svært mye. Faderen døde for kort tid siden, og det var et stort tap. Men livet går videre, og vi varmer oss i gleden av alt det vi tross alt har all mulig grunn til å være glad for. Og sender vennlige tanker til de der ute, som lider og har det vondt. Ha en herlig helg! :-)

    Takk for ros. Og min medfølelse i sorgen og savnet. Hiver meg med på det du sier om vennlige tanker, og ønsket om en herlig helg (i puddersnøen) :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00