Juergen: Don’t trust your pastor! (2)

Mange kristne, inkludert flere kjente predikanter jeg har vært i kontakt med, er veldig naive når det gjelder å sette sin lit til kjente superpredikanter.

Særlig i karismatiske miljøer har man ofte en veldig kort liste for hva som kreves for at de skal svelge alt en superpredikant serverer dem, med hud og hår:

La meg sette det litt på spissen:

  • Første kriterium er at superpredikanten forkynner det riktige evangelium om frelse i Jesu død og oppstandelse. Dersom dette kravet innfris, så er man straks veldig positivt innstilt til vedkommende (og ja, der ER positivt at det sanne evangeliet forkynnes)
  • Neste kriterium er at mennesker blir frelst. Dersom dette er tilfelle, da har superpredikanten virkelig scoret mål.
  • Deretter er neste kriterium at man ikke bare ber for frelse men også for helbredelse, og dermed forkynner HELE evangeliet.
  • Så er neste kriterium at mennesker faktisk blir helbredet. Dette er egentlig ikke et krav, det er mer et “bonus-kriterium”. Men dersom det skjer helbredelser, da legger man seg nærmest prostrat foran superpredikanten, og sier: ALT DU SIER OG GJØR MÅ VÆRE FRA GUD…!

Ingen av disse kriteriene er negative, men mitt poeng er hvordan man godtar ALT som superpredikanten serverer når disse kravene er innfridd.

AT EN PREDIKANT KAN VISE TIL HELBREDELSER BETYR IKKE AT ALT HAN LÆRER ER FRA GUD…!!!!

AT EN PREDIKANT KAN VISE TIL HELBREDELSER BETYR IKKE AT HAN IKKE SKAL KRITISERES FOR DET SOM IKKE STEMMER MED BIBELEN!

Men det virker som om man mister den kritiske sansen med en gang man hører om en helbredelse og at mennesker har tatt imot Jesus… Man tror visst ikke det er mulig for en superpredikant å ha nådegave til helbredelse samtidig som han har ubibelsk lære blandet sammen med alt det riktige, eller til og med lever et syndig liv . “Hear no evil, see no evil”.

Men Gud angrer ikke sine gaver, og det er sannsynligvis mulig for en superpredikant med nådegave til å helbrede å forlate Jesus og fremdeles beholde sin nådegave..(!)

Et sørgelig faktum er at nådegaven til helbredelse ser ut til å bli overvurdert av de kristne skarene… Vi ØNSKER en superleder, nesten som Israel som krevde å få sin egen konge som de kunne se og ta på, det var ikke nok å ha den usynlige Yahweh som konge…

Og vi er ganske like idag… Vi vil ha vår synlige “messias” i tillegg til den usynlige Jesus Kristus. Og vi vil at han skal gjøre Jesu mirakler foran øynene for oss… Og med en gang vi ser det skjer (og i mange tilfeller er det nok at det PÅSTÅS å skje), så gjør vi denne personen til noe som kanskje er mye større enn det som var Guds plan, vi setter personen på en pidestall, vi gjør ham til så mye mer: vi gjør ham til lærer og forkynner og profet…! Og selv om det skjer på andre siden av Atlanteren, så kaster vi oss på første fly for å kunne se vår superhelt med egne øyne.

Og ofte er dette på tvers av Guds plan, og personen som opphøyes har ikke den karakter som det kreves for å bli gjenstand for så mye oppmerksomhet, og det å bli gjort til lærer og leder…

Jeg er overbevist at flere av dagens superpredikanter har blitt så “supre” uten at det var Guds vilje… De har rett og slett ikke sterk nok karakter til å være i den posisjonen de er i… Det går “til hodet på dem”, og de mister bakkekontakt.
Og dette påstår jeg TIL TROSS AV megamøtene de klarer å arrangere, og alle pengene de klarer å samle inn, og alle menneskene som blir frelst og styrket i troen og helbredet….

Tips: Google “false teachings” og navnet på din favorittpredikant, og bli utfordret. Jeg sier ikke at du skal tro all kritikk du leser om din predikant, men det kan kanskje hjelpe deg å styrke den kritiske sansen. Bibelen advarer sterkt mot falsk lære, så det er faktisk bibelsk å være på vakt og gjøre litt bakgrunnsundersøkelser. Men det betyr ikke at vi skal tro løgn som blir skrevet av kritikerne, det må være dokumentert og ekte.

Apostelen Peter forkynte evangeliet, folk ble frelst og helbredet. Han var virkelig en kjempe blant de første kristne. Likevel fortjente han å bli refset og irettesatt, og det til de grader, i påsyn av mange mennesker. Den som vågde å refse ham var Paulus, som også var en stor apostel. Men det kunne like gjerne vært en tigger, dersom Gud hadde villet det slik.

Men jeg håper at noen som leser dette vil bestemme seg for å ikke lukke øynene for det som er galt.. Samme hvor populær en predikant er, så skal vi ikke tolerere synd, feil lære eller usunne holdninger/praksis. Dette gjelder også i vår egen menighet.

Det som er bra er bra, men vi må våge å påpeke det som ikke er bra.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Lagret under: on 11. februar, 2009 at 11:57 am Kommentarer (1)

Tilbakesporings-URL http://juergen.vgb.no/2009/02/11/juergen-dont-trust-your-pastor-2/trackback/

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

One Comment

  1. On 11. februar, 2009 at 10:50 pm BurnieBerit Sier:

    Yeah, don’t trust your pastor – but you can trust me! I morra sender jeg boka, Juergen :-) En vei bort fra stupet kom fra trykkeriet i dag og jeg er… *sukker lykkelig* … glad.

    Sånn. Nå skal jeg lese litt om pastorer man ikke kan stole på. Men jeg har svingstol. Den duger. Til å stole på, i kveld. xD

    Hehehe :) I can’t wait. Och grattis! (og ikke søl rødvin på bøkene)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00