Juergen: Den veien nesa peker

Alternativ tittel: Man kommer ikke  baklengs inn i Paradis.

Den kristne lære er tydelig på at man kan ikke gjøre seg fortjent til frelse. Gode gjerninger er som en lovsang til Gud, man ærer Ham, og Gud elsker det gode, for alt det gode kommer fra Ham.

Men det finnes ingen gode gjerninger som kan gjøre “klærne dine rene”. I følge kristendommen kan ikke en gang en martyrdød gi deg rett til å komme inn i Paradiset, for det ville bety at du gjorde deg fortjent pga noe du gjorde. Not so. Det eneste som kan gi deg en slik garanti er en person, nemlig jøden Yeshua Messias, sendt av Gud med et oppdrag som ingen før eller etter har hatt: skap en vei inn til Paradiset, åpne dørene inn til Gud, bygg en ny bro mellom Gud og en verden som ikke fortjener det. Gi menneskene en garanti om frelse.

Mange blir provosert av kristendommen og av kristne. Ofte med god grunn, jeg har selv blitt provosert mange ganger. Jeg er av dem som skiller mellom Bibelens evangelium og kristendom, og som mener at kristendom er for evangeliet det som en kinofilm er for romanen filmen er bygget på: en film blir ofte en blek, komprimert kopi av romanen… Regissører og produsenter setter romanen inn i et format som begrenser den. Man legger til “tradisjoner” i form av kjente skuespillere, lyd og lyseffekter, og tar gjerne bort favorittkapitlene dine for ikke å gjøre filmen for lang… Og man tar seg ofte litt friheter og legger inn momenter og scener som ikke fantes i romanen. De som bare ser filmen kan synes at den er veldig god, mens de som leste boka på forhånd kan sitte igjen med følelsen av: “var dette alt?” og “er det ikke noe som mangler?” og “stod virkelig DET og DET i romanen?”

Gud er forfatteren. Kristne er “filmfolkene” som prøver å tolke romanen og gjøre den forståelig via “filmformatet”, dvs kristendommen. Og det puttes inn tradisjoner, tolkninger, det lages rutiner og mønstre, ofte med det resultat at man nærmest lager en liste over tilleggskrav som må oppfylles for å være frelst. Det er dette mange mener (og som mange gjør narr av og synes er tåpelig) når de sier “jeg tror på Jesus, men jeg er ikke religiøs”, eller: “jeg elsker Jesus, men ikke kristendommen”. For man føler at kristendommen faktisk ikke strekker til… Som når man sier: “Jeg elsket boka, men ble skuffet av filmen”. Og det er helt sant: kristendommen kan ikke frelse noen…

Jeg sitter på ingen måte “på min høye hest” og skriver dette. Som om jeg har “forstått romanen”, mens “stjerneregissøren” fra Hollywood er helt på jorde… Til og med Bibelen sier at vi ser “stykkevis og delt”. Det var Paulus som skrev det. Selv ikke “urmenigheten” var fullkommen, de første kristne var ikke perfekte..! Men når det fullkomne kommer vil vi fullt ut skjønne forfatterens hjerte. Og vi vil slite med ufullkomne kristne og ufullkommen kristendom helt til det fullkomne er her, i form av at Messias selv kommer tilbake og gjør alle ting fullkomne.

Men tilbake til nesa og den veien den peker…

Bibelen sier at vi må feste vårt blikk på Jesus, se på ham, han som har garanti for Paradis. Ikke den som har nådd fram til fullkommenhet, men den som har vendt om og har sitt blikk vendt mot ham, kommer inn.

Det finnes ikke krav til hastighet, kun til retningen. Andre kan se på deg og hevde at du står helt stille, for så sakte synes du å bevege deg i retningen av Jesus. Men peker nesa rett vei, så har du startet ferden mot Ham, selv om det går i sneglefart…

Noen synes å få installert rakettmotor. Den ene dagen hadde de ryggen vendt mot Jesus og alt som hadde med ham å gjøre, og livet var en ferd med nesa rettet motsatt vei. Den andre dagen var de ikke bare snudd 180 grader om, men de spurtet i den nye retningen og modnet og vokste i vanvittig fart, for eksempel slik som Paulus. De kunne legge fra seg alle gamle vaner på en-to-tre og tilsynelatende ikke lenger slite med indre problemer som sjalusi, sinne, menneskefrykt, stolthet, kjærlighet til penger,  “begjær til sin nestes hustru” osv.. Og andre som hadde trodd på Jesus i årevis kunne føle seg “left back in the dust” av disse rakettkristne..

Men jeg er glad for at evangliet, de gode nyheter fra Gud, ikke har krav til at vi skal være Paulus-kopier.

Vi skal alle ligne Jesus, og vokse fram til noe som ligner ham mer og mer… Men jeg finner heldigvis ingen krav til hastigheten dette skal skje på.

Det handler kun om et personlig valg, uavhengig av hva man mener om religionen og kristendommens mørke og blodige historie. PÅ TROSS AV kristnes feil og mangler, på TROSS AV kristendommens feil og mangler, det handler om et PERSONLIG VALG der man søker forfatterens hjerte bak “hollwood-utgaven”, og at man sier til Ham: DEG velger jeg å forsøke å tro på.

Da gjør man sin 180-graders omvending. Det er da frøet sprekker og det begynner å spire. Vandringen i riktig retninger er startet, og nesa peker rett vei. Man blir nok “forbikjørt” av mange som har fått rakett i baken. Noen vil oppleve at ting går for sakte med deg, man vil avskrive deg fordi du ikke “vokser raskt nok”, du aksellererer ikke nok.

Men retningen er den riktige. Dersom du føler deg oppgitt av Gud og mennesker, eller tviler på din egen frelse, spør deg selv: hvilken vei peker nesa? Har du sagt til Jesus: “Ja, jeg tror du er Guds Sønn, og at du har makt til å frelse, og jeg vil ta i mot det du kan gi meg”, så peker nesa rett vei. Selv om du føler deg “lost” i verden, selv om du føler deg frustrert av hvor kaotisk alt ser ut. Og selv om du føler at du ikke ligner Jesus slik du ønsker.

Du har noe ingen kan ta fra deg: Nesa di peker i rett retning. Og selv om det føles som om du står stille, og ikke kommer videre i “det kristne livet”, så har du kontakt med Han som er Livet.

Messias betyr den salvede, dvs Kongen, og ved å vende deg til Ham har du gjort Ham til DIN Konge.

Husk det! For selv når andre mener at du har vendt Gud ryggen, så kan det være at disse folkene beskylder deg for dette fordi de mener at det går for sakte med deg.

Men aldri forveksle det at det går sakte med at du har vendt Jesus ryggen. For altså: Peker nesa i riktig retning, så har du øyekontakt, og Jesus ser med stødig blikk tilbake på deg. Og ingen rakettmotor i baken gjør disse folkene mer frelst enn deg som har øyekontakt med Messias.

Mange er nærmere Jesus enn de tror. De kikker over skuldra, men våger ikke å møte blikket hans, fordi man tror at man må omvende seg til “kristendommen”.

Mange har allerede festet sitt blikk på Ham, men tror at man fortsatt må bli “god nok”, og de forstår ikke hvor verdifull deres lille barnetro er, de forstår ikke verdien av å ha møtt blikket til kongen.

Og selvsagt er det positivt å vokse, og komme nærmere Jesus. Men på samme måte som ingen tvinger deg til å oppleve fordelene og gledene av å trimme kroppen og få god kondisjon, så er det ingen som tvinger deg til å “trimme åndelig”.

Ingen kan ta fra deg medlemskapet i “det himmelske treningssenter”, men det er opp til deg selv å ta i bruk apparatene og delta på spinningtimene :)

(wow, nå har jeg virkelig kommet inn i en stim av lignelser… tror jeg stopper mens leken er god! )

Happy nyttårsforsett med blikket festet på Ham :)

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Lagret under: on 17. januar, 2010 at 7:19 pm Kommentarer (5)

Tilbakesporings-URL http://juergen.vgb.no/2010/01/17/juergen-den-veien-nesa-peker/trackback/

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

5 kommentarer

  1. On 4. februar, 2010 at 7:31 pm skapbloggern Sier:

    Godt nyttår du,rakettkristene, ja, skjønner hva du mener. Kan føles litt urettferdig av og til, men folk flest liker ikke strekke seg for langt av gangen og da er det sikkert godt med kortvokste livserfarne kristenblomster som en ser nesa på også. Ikke det at rasktvoksende langhalser er å forakte, nei vi trenger dem også. Alt til sitt bruk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. On 5. februar, 2010 at 3:23 pm Shiva Sier:

    Du klarer fremdeles ikke å svare på det enkleste spørsmål av dem alle i denne sammenheng:

    Så en person som gjør gode gjerninger i løpet av hele livet og bryr seg om andre, er snill og grei, osv., han får ikke komme til himmelen fordi han tilfeldigvis ikke har “den rette tro”?

    Eller hva med de med Downs eller andre syndromer og lidelser? Eller hva med spedbarn? Eller hva med de som blir født på steder på Jorden der man ikke har hørt om evangeliene? Eller hva med FØR evangeliene ble til i det hele tatt?

    Tror du virkelig din gud lar så mange milliarder mennesker “gå til spille” bare fordi de ikke har “den rette troen”, til tross for at de er ærlige, snille og greie?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. On 7. februar, 2010 at 1:58 pm JuergenHatMaker Sier:

    “Alt til sitt bruk” og “alt med måte” :) to gode, norske uttrykk! Jeg er en ganske sidrumpa, treigtvoksende kristen sjøl, og har har ofte blitt velsignet av “rakettene”.
    Gud velsigne deg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. On 11. februar, 2010 at 9:15 am Shiva Sier:

    Skal du svare på noen av spørsmålene?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. On 12. februar, 2010 at 6:01 pm JuergenHatMaker Sier:

    I det andre innlegget.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00